Atatürk’ün doğduğu şehir Selanik’teyim

Mustafa Kemal Atatürk’ün doğduğu, Osmanlı’nın İstanbul’dan sonraki 2. büyük şehri Selanik diğer adı ile Thessaloniki’deyim.
Buraya ikinci gelişim, kendi memleketimde gibiyim, yabancılık çekmiyorum. Ladadika bölgesinde Plaza Hotel’de kalıyoruz; buradan yürüyerek şehrin her yerine ulaşabiliyoruz.
Selanik’e üyesi olduğum İstanbul Folktur Veterans Ensemble Grubu ile geldim; bu gezide şehri daha yakından tanımak, şehrin duygusunu tatmak istiyorum.

352 356 354379 358 364

Selanik gezimize  Atatürk Evi’ne giderek başlıyoruz; geçen yıl tadilatta olduğu için içini gezemediğim Atatürk Evi’ndeyiz. Kapıdaki güvenlik kontrolünden sonra bahçesine geçiyoruz. Bahçenin bir  köşesinde Atatürk’ün babasının diktiği ağaç var; bir çok kişi burada fotoğraf çektiriyor.  Duygularım tavan yapmış vaziyette eve  giriyorum.  Evin içi tamamen boşaltılmış, yerine İstanbul, Manastır, Selanik ve Ankara zamanlarını anlatan videolar yer almış odalarda bu videolar yayınlanıyor. Ayrıca fotoğraflarının sergisi var. Sadece mutfak yerli yerinde duruyor. Hiç böyle hayal etmemiştim, hayal kırıklığı ile ikinci kata çıkıyorum.

410 415 416 421

Burada Atatürk’ün balmumu heykeli beni karşılıyor; içim buruk heykelin fotoğrafını çekiyorum ve arkadaşıma beni Atatürk ile fotoğraflaması için fotoğraf makinemi veriyorum. Evde bulunan gözüme çarpan her şeyi fotoğraflıyorum ama bana yetersiz geliyor. Boğazım düğüm düğüm çıkıyorum, sokaktaki hediyelik eşya satan mağazadan Atatürk’ün de üzerinde olduğu bir magneti buzdolabımın üzerine yerleştirmek üzere satın alıyorum.

380 10556446_10152175816337120_7670306825342602758_n

Aziz Dimitrios Kilisesi Atatürk evine çok yakın, kiliseyi geziyor ‘insanlık, barış ve sevgi için’ bir mum da ben yakıyorum. 4. yy da yapılan bu kilise 1988 yılında UNESCO Dünya Kültür Mirası olarak ilan edilmiş.

346 P1120211 P1120210 P1120215

Beyaz Kule’deyiz. Beyaz Kule Kanuni zamanında yapılmış, deniz kıyısında yemyeşil bir parkın içerisinde yer alıyor.  Kulenin hemen önünde uzun sahil bulunuyor. Sahildeki turistik teknelerle düzenlenen turlarda Selanik’e denizden bakıp içkinizi yudumlayabilirsiniz.

296 307 312 315

Osmanlı döneminin en eski yapılarından Kastra  Kale surlarının olduğu yerdeyiz. Sokakta  hediyelik eşya alabileğimiz mağazalar ve cafeler var. Cafelerden birinde oturup,  soğuk kahveleri frappeyi yudumlarken bu güzel şehri tepeden seyre dalıyorum.

P1120236 P1120237 P1120239 P1120232

Yeni Cami tadilatta olduğu için gezemiyor, dışarıdan bakmakla yetiniyoruz.

340972

Yorucu ama keyifli bir günün ardından Plaza Otel’de dinlenip bahçesinde kahvemizi yudumlayıp akşam yemeği programımızı yapıyoruz. Otelin bir arka sokağında ortasında çeşme bulunan bir meydan var bu meydanın etrafında da restoranlar, tavernalar sıra sıra dizilmiş. Kouziva by Kioupia’nın masaları meydandaki çeşmeye kadar yer alıyor. Ve iki muhteşem müzisyen şarkılarına başlamış bile. Burayı sevip bizde bir masaya oturuyoruz.

1098 1101 1106 1091

Menü ağırlıklı olarak deniz ürünlerinden oluşuyor.  Benim tercihim salata, soğuk mezeler, çupra  ve yanında da şarap. Sokakta oturuyor olmak müziğin keyfine varmak çok güzel. Müzisyenler Türk olduğumuzu anlayınca Türkçe şarkılar çalmaya başlıyor, bizde hemen eşlik ediyoruz. Konyalım şarkısı eşliğinde oynuyoruz. Etraftakiler bizim enerjimizden faydalanıyor, onlarda rum müziği eşliğinde danslara başlıyor. Gününüze keyif katmak ve lezzetli yemek istiyorsanız Ladadika’daki restoranları tavsiye ediyorum. Kişi başı seçtiğim menüye 14€ ödeyerek geceyi sonlandırıyoruz. Ladadika kentin batısında bulunuyor. Burası Aşağı Selanik’in büyük yangından kurtulan tek yeri. kentin en lüks restoranları ve gece kulüpleri burada bulunuyor. Restoranların çoğunda gece yarısından sonra topluluklar Yunan müziği çalıyor.

996 993 1003 1006 1014 1025

Ertesi gün ilk iş her şehirde yaptığım gibi sokaklarda gezip kaybolmak ve şehri keşfetmek. Otelden çıkıp denizi arkamıza alarak yukarıya doğru yürüyoruz, kısa bir süre sonra et ve balık pazarındayız. Fotoğraf makinem elimde çekimlere başlıyorum.
Buradan sonraki durağımız pazar yeri; uzolar, baharatlar, sebzeler bu pazarda her şey var. Tsimiski Caddesi ile Egnatia arasınaki bu bölge bizim Mısır Çarşısı’na benziyor. Aristoteles Meydanı kentin en kalabalık yerlerinden biri, etrafında cafeler, barlar, restoranlar bulunuyor.

1021 1038 980 1033 1049 1074

Selanik’i yürüyerek gezebilirsiniz. Bu bölgeyi yaklaşık 4 saatte gezdik. Yemek için seçimimiz full tou meze; bu mekan Ladadika’da küçük bir meydanda bulunuyor. Yemekleri lezzetli, Türkçe menü ve Türkçe bilen garsonları var. Daha detaylı bilgiyi tavsiyeler yazımda okuyabilirsiniz.

.977102810271040

Akşamüzeri Kosova, Üsküp, Prizen seyahatinden dönen arkadaşlarımız otele yerleştikten sonra  saat 21.30′da Ladadika’da Pladi Taverna’da  hep birlikte yemekteyiz.  Selanik’teki son gecemiz enfes bir eğlenceyle sona eriyor.

1271 1282 1264 1081

Selanik’te olmak bu şehri tanımaktan mutluluk duydum. Şimdi yeni yerleri keşfetmek üzere valizim elimde;  sahildeki amcanın söylediği şarkı ise dilimde ‘Üsküdara gideriken aldi da bir yağmuuuur…’